GŁÓWNE ZADANIA PRZEDSZKOLA
I. Opieka, kształtowanie i rozwijanie dobrych zachowań, nawyków i cech charakteru dziecka.
II. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka, troska o zdrowie i bezpieczeństwo dziecka
III. Rozwijanie kontaktu z Bogiem poprzez wartości chrześcijańskie.
IV. Integracja oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego i przedszkola.
- Pozwolić dzieciom odnajdywać REGUŁY, według, których muszą postępować wszyscy członkowie społeczeństwa.
- Powinniśmy również wprowadzać RYTUAŁY, które odciążą nas od konieczności nieustannego porządkowania świata na nowo.
- Poza tym powinniśmy wyznaczać REWIRY, których dzieci muszą działać i odpowiadać za swoje czyny, które więc ograniczają ich aktywność do czegoś określonego.
/ Peter Pauling SZCZĘŚLIWE DZIECI/
DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ WYCHOWANIA DZIECKA
- Pokaż twojemu dziecku trwałą, nieustającą miłość i opiekę – tak ważne dla jego umysłowego i duchowego zdrowia jak pożywienie dla ciała!
- Bądź hojny w poświęcaniu dziecku swojego czasu i okazywaniu mu twojego zrozumienia – bawienie się dzieckiem lub czytanie na głos liczy się o wiele więcej niż uporządkowane, funkcjonujące bez zakłóceń gospodarstwo domowe.
- Umożliwiaj twojemu dziecku zdobywanie nowych doświadczeń i już od pierwszych dni jego życia „zanurz” je w mówionym języku – wzbogaca to jego duchowy rozwój.
- Zachęcaj dziecko do zabawy w każdej formie: w pojedynkę , z innymi dziećmi, do badania świata, naśladowania, eksperymentowania, budowania, kreatywnego tworzenia.
- Chwal częściej i głośniej wysiłki i osiągnięcia.
- Powierzaj dziecku stale rosnącą odpowiedzialność – podobnie jak i inne umiejętności trzeba je wciąż trenować.
- Pamiętaj o tym, że każde dziecko jest wyjątkowe, jedyne w swoim rodzaju – sposób, w jaki traktujesz jedno i który jest dla niego zupełnie w porządku, dla drugiego może być niewłaściwy.
- Pokazuj swoją dezaprobatę i niezadowolenie w taki sposób, który nie będzie oznaczał dla wieku, osobowości i rozumienia dziecka zbyt wygórowanych wymagań.
- Nigdy nie używaj groźby pozbawienia dziecka miłości albo, że je komuś oddasz. Możesz odrzucać i nie akceptować jego zachowania, ale nie pozwól nigdy, by zrodziło się w nim podejrzenie, że możesz odrzucać jego osobę.
- Nie oczekuj wdzięczności. T woje dziecko nie prosiło się, żeby przyjść na świat – to była Twoja decyzja.”
Mia Kellmer Pringle, „Czego potrzebują dzieci”
Ad.I.
Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
Formy – spacery, krótkie wycieczki, wycieczki krajoznawczo – turystyczne:
- prowadzenie tablicy – „Wzorowy przedszkolak” opracowanie programu wychowawczego.
- wprowadzenie Kontraktu Przedszkolaka we wszystkich grupach wiekowych
- spotkania z panem policjantem , rozmowy i zajęcia pokazowe w zakresie bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu, w domu i na ulicy
- prowadzenie akcji „Zdrowe ząbki” – spotkanie z lekarzami specjalistami.
Ad.II.
Przedszkole jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców.
Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do podjęcia nauki w szkole podstawowej, cenią środowisko w którym żyją, dostrzegają jego piękno.
Nauczyciele kładą nacisk na wszechstronny rozwój dziecka, uwzględniają jego potencjał rozwojowy.
Organizacja zajęć dodatkowych:
- Język angielski
- Gimnastyka korekcyjna
- Taniec
- Rytmika
- Schola
- Katecheza
- Kącik artystyczny
- Kącik plastyczny
- Basen
Klimat przedszkola sprzyja efektywnej pracy, stosujemy aktywne metody pracy z dziećmi:
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- gimnastyka twórcza R. Labana
- matematyka wg Gruszczyk –Kolczyńskiej
- metoda dobrego startu M. Bogdanowicz
- metoda nauki czytania I.Majchrzak
- metoda mówienia i słuchania A.Faber i E. Mazlisch
- metoda zajęć muzyczno – ruchowych K.Orff.
Organizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w miarę potrzeb. Zapewnienie możliwości rozwoju dzieciom uzdolnionym.
Ad.III
„Rodzice…są pierwsi odpowiedzialni za wychowanie swoich dzieci i pierwsi za głoszenie im Wiary. Mają oni obowiązek kochać i szanować swoje dzieci jako osoby ludzkie i jako dzieci Boże…W szczególności spoczywa na nich posłannictwo wychowania swych dzieci w wierze chrześcijańskiej” KKK 2221-2231
Nasze przedszkole jest przedszkolem katolickim, prorodzinnym, gdzie panuje atmosfera życzliwości, przyjaźni i otwartości na drugiego człowieka.
Chcemy, aby dziecko poznawało wartości chrześcijańskie poprzez oddziaływania wychowawczo – dydaktyczne tj. poprzez dostarczanie mu wiedzy, wzorców i przeżyć prowadzących do odkrywania – dobra, piękna, prawdy, odróżniania dobra od zła.
W dobie komercjalizacji i zaniku tożsamości, tradycji oraz wartości ogólnoludzkich staramy się i zachęcamy do wychowywania dzieci poprzez sięganie do korzeni chrześcijańskich, proponujemy rodzinę wielopokoleniową, dbamy o wszechstronny rozwój naszych wychowanków poprzez:
- wspólne okolicznościowe uczestnictwo we Mszy świętej, czytanie i rozważanie Pisma świętego, czytanie literatury katolickiej, zapoznanie z wybranymi, bliskimi dzieciom żywotami świętych.
- Rodzinne pielgrzymowanie do najbliższego sanktuarium i odkrywanie Boga poprzez kontakt z przyrodą, muzyką i literaturą.
Ad.IV.
„Każdy człowiek jest indywidualnością, ma swoje „genetyczne odciski palców”, jest oryginałem, jest jedyny w swoim rodzaju.
Dzieci nie są zminiaturyzowanymi dorosłymi, mają oni potrzeby, wynikające z ich wieku i poziomu rozwoju i „naturalnie” myślą, czują i działają zupełnie inaczej niż dorośli.
Każdy człowiek nosi w sobie „subiektywny program” swojego duchowego i umysłowego rozwoju, ale program ten nie jest nikomu znany.
Samokształcenie i samowychowanie jest możliwe.”
/ Peter Pauling „SZCZĘŚLIWE DZIECI”/
Placówka podejmuje działania mające na celu pedagogizację
Rodziców – w tym celu organizujemy dni otwarte i zajęcia adaptacyjne dla dzieci 3-4 letnich, organizowanie zajęć otwartych dla rodziców.
Informowanie rodziców o rozwoju i postępach dziecka przez:
- bieżące kontakty
- zebrania grupowe
- prezentowanie prace dzieci i ich osiągnięć ( sukcesy dzieci w konkursach, turniejach, olimpiadach) na tablicy kącik osiągnięć.
- udostępnianie kart obserwacji oraz testów dojrzałości szkolnej
Podawanie do ogólnej wiadomości harmonogramu imprez.
Organizowanie spotkań ze specjalistami(logopeda, przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznej) prelekcje do systemu wychowania ( w celu opracowania spójnego, jednolitego programu wychowawczego)
Na bieżąco informowanie rodziców o postępach dziecka .
Organizować spotkania z okazji uroczystości zgodnie z harmonogramem.
Przedszkole w sposób partnerski współpracuje z rodzicami, zachęca ich do aktywnego udziału w swojej działalności.